Wadder.nl

Dit is het forum en de blog van Wadder.nl

Beste Wadderaars,

Nadat eindelijk een mast gevonden was voor onze Wadder nr.19  de Da Balaya , en de verborgen gebreken hersteld waren, kon de reis beginnen.

Vanaf HMS in Zeewolde over de Randmeren naar ons eigen stekkie in Terkaple (Friesland).

De weervoorspellingen waren niet zo best, maar we zijn toch gegaan. We zijn lang genoeg HMS tot last geweest dachten we.

Onze zwager ging mee en we waren met drie personen en onze hond Gijs een Dwergschnauzer.

We vertrokken 3 juni en het weer was miezerig maar gelukkig weinig wind. Natuurlijk staat weinig wind niet in verhouding met een zeilboot die van wind afhankelijk is, maar in ons geval kwam het goed uit. Het is een lange tocht naar Friesland en het moest binnen 3 dagen. Bovendien  de eerste keer met een voor ons onbekende boot. We hebben tot voor kort een motorkruiser gehad en zeilervaring op kleine open zeilboten. Vorige zomer op een gehuurde kajuitzeilboot hebben we in Friesland gezeild, waarmee we ook ervaring hebben opgedaan.

Het weer werd steeds beter en op de motor ging het redelijk snel. De tocht ging over Het Veluwemeer, Drontermeer, Vossemeer dat waren de Randmeren. Via Ketelmeer, Zwartewater naar Genemuiden. Daar was onze eerste overnachting. In de haven van het plaatsje waar alle voorzieningen ontbraken. De hele boel was in renovatie.  De volgende ochtend vertrokken we naar Giethoorn, Het was toen inmiddels 28 gr. geworden. Snikheet. Aan de kant afgemeerd en boodschappen gedaan. Verder door de Weerribben. Dat was het mooiste gedeelte van de hele tocht. Zeker een herhaling waard voor een trektocht in de vakantieperiode.

De Da Balaya had als thuishaven Belt-Schutsloot. We hadden geen adres van de vorige eigenaar, misschien dat we anders koers gezet hadden naar Belt-Schutsloot, zodat mevr.Wieringa met de nieuwe eigenaren kennis zou kunnen maken. Het is altijd fijn, als je weet in wiens handen je boot terecht is gekomen. Misschien komt dat er nog eens van.

Voor de 2e overnachting legden we aan  in Ossenzijl. Een fijne haven met goede voorzieningen.

Een leuk dorp waar we op een terrasje aan het water wat gedronken hebben.

Verder tuffend over het Tjeukermeer naar de Langweerderwielen. Het voelde al meteen vertrouwd; we waren immers nu in Friesland.

Via het Sneekermeer, waar we de golven dwars hadden, wat voor de boot geen enkel probleem bleek, kwamen we bij de ophaalbrug van Terherne. Nu zagen we aan de andere kant de Terkaplester poelen en hadden zicht op ons eigen plekje.

We waren er. Een heerlijke tocht en drie dagen verder na vertrek uit Zeewolde.

De motor een Volvo Penta heeft het uitstekend gedaan. Zwager John en Marian hebben beurtelings aan het roer gestaan. Gijsje heeft wat onwennig met zijn reddingsvestje aan over de rand gehangen, dat was zijn liefste plekje. Zo gauw het vestje uit kon, klom hij achter op dek, maar daar waren we voorzichtig mee. We wilden niet meemaken, dat we hem met een pikhaak in de lus op zijn rug zouden moeten op hengelen.

Het comfort in de Wadder was uitstekend. Ruime kajuit en wat een gezellig keukentje met glas en loodraampjes.

Dan nog eens een achter kajuitje voor onze gast. We zijn in Terkaple aangekomen zonder ook maar iets van pech of naar oponthoud. Het was een prachtige tocht,  een heerlijke boot in alle opzichten. We gaan hier nog jaren van genieten en hopen andere Wadders eens te treffen als die een gezamenlijke tocht op touw zetten. Het is belangrijk en waardevol om ervaringen met elkaar te kunnen delen.

En wat zijn dat voor mensen:  "Wadderliefhebbers", vast een gezellig volkje, kan niet anders. Zo schip zo eigenaar!

Wij wensen alle leden een prachtige vaarzomer.

Hartelijke groeten van Hermy en Marian uit Grave

De Da Balaya is thuis.

Weergaven: 255

Opmerking

Je moet lid zijn van Wadder.nl om reacties te kunnen toevoegen!